onsdag 13 juni 2012

Jordgubbsflickan

Hej, men var är värmen?
Det ser ut som "vanligt" det vill säga inga jordgubbar till midsommar i den egna täppan. De senaste 2 åren har vi fått en liten skål gubbar att mumsa på efter sillen och skinkan så man är väl lite bortskämd ;0)
När jag var liten, 2 skitar hög kanske, hade min farmor en liten hönsgård fast de bodde i stan´.
På ena sidan av hönsgården fanns ett hallonland med välskötta hallonstånd som var snyggt uppbundna och med fina gångar mellan utan ogräs. Buskarna var höga och där växte från mitten av juli hallon som var stora som fingerborgar. Jag gick som i en berså av paradiset och fick äta så mycket jag ville. Massor med höns-skit bidrog säkert till storleken på både buskar och bär och smaken var ljuvlig.
Ändå är jordgubbar verkligen sommar för mej. Född som jag är i mitten av juli trattade säkert mina kära föräldrar i mej gubbar tillsammans med moders mjölken. Glada svartvita kort påminner om dignande jordgubbsland, tårtor, skålar och bunkar fulla med bär.
2 st sorter hade vi då - Königin Luise - en gammal sort som vi fått av farmor och - Idunn - som pappa köpt på en plant skola. I början av 1960 tillkom sorten - Senga Sengana - som gav mörka, syrliga och saftiga bär.
"Ur Nordisk familje bok - 1947 - Deutsch Evern, Königin Luise, Sieger, Vicomtesse Hericart de Thury (samtliga välsmakande dessert bär)"
Den ena sorten var bäst blöta somrar, den andra gav bäst med bär varma somrar.
Genom åren har jag haft runt 20 st olika sorter, räknar även med smulbären här, men bara en sort som hette Kent. Den kom från Holland och är den enda sort av jordgubbar som har haft ett mans namn hos mej, skumt eller hur?
Förblir nog en jordgubbsflicka hela livet och kan ju alltid hoppas att nån´ kär anhörig kommer ihåg att tratta mej full med jordgubbar när jag inte kan plocka dem själv längre :0)

Inga kommentarer: