söndag 3 juni 2012

Goddag, mitt namn är tuja!

Stockholm maraton har sprungit igår och det var den kallaste i historien på 33 år. Här har det blåst så löven har slitits av träden i stora bitar och att vara ute var ingen höjdare alls.
Håhå, blev plötsligt tuja ägare i fredags kväll till 10 meter häck vilket innebär mellan 20-30 plantor av skiftande storlek och kvalitet. Yngsta dottern har ju sällskap med en grabb som har en trädgårds firma som bisyssla och han frågade om jag ville ha dem? De skulle annars till tippen då ägaren vill ha en ny fräsch häck som han troligen struntar i att vattna och gödsla även denna gång. Helt klart gillar jag tänket att det är återvinning som gäller och "mina gröna fingrar" brukar få sprutt på det mesta. 
Hälften av plantorna är nerstoppade i en 80 L balja med vatten och resten är bevattnade med vattenslangen 2 ggr så de inte torkar ut. Söndag eftermiddag sätter jag tujor för fulla muggar för i backen måste de snabbt.
Nu har jag också läst allt jag har hittat på nätet om dem men fulllärd blir jag kanske om några år ;o) 
Haha, att tujan är brandfarlig och inte ska sättas bredvid en husväg har jag aldrig hört men att den kallas "livsträd" det hade jag hört förrut. Att tujor är vackra tycker jag väl inte men det är roligt, intressant och absolut gratis!

Inga kommentarer: