torsdag 27 oktober 2011

De stora lövblåsare dagarna

Nu har det äntligen slutat regna och det luktar verkligen höst och mylla. K passade på att sätta eld i tunnan på gamla fakturor och pizza kartonger. De 2 senaste dagarna har löven virvlat i luften och givet marken ett tjockt lövtäcke. Lönn och kastanj syns ju så väl men asp, al, bok och björk ger det mer täta "lapptäcket", vackert nu men om någon vecka bara grått.
Alltid när det kommer till hösten har jag Elsa Beskows oktoberbild på näthinnan för den är så fin. Barnen fortfarande ganska tunn klädda, alla löv i olika nyanser och t.o.m kastanjer finns på bilden. Bilden fanns i min läsebok när jag gick i kyrkskolan/folkskolan för grundskolan startade först när jag gick i 4:e klass.

Sonen ringde i förgår, han var på Blomsterland och handlade, hojtade entusiastiskt    - "Morsan, vill du ha 2 st buddlejor i din trädgård"?
- "Har inte plats hos mej men de kostar bara 25 spänn st och de är stora och fina, har kostat 149 kr tidigare, alltså nästan 300 kr, vad säjer du"?
Ja vad säjer man, ingen tvekan där från min sida, bara 50 kr, fast jag har haft en buddleja som dog på 90talet. Klara de bara första vinter så brukar det funka så igår planterade jag dem nära en vägg på uthuset och sedan kom regnet, toppen! Lite benmjöl fick de också kring rötterna för det växer vilda krokus där som varit lite taniga de senaste åren. Plats finns det ju som sagt var alltid här i trädgården.

Grattis Krister på 55 årsdagen!

Inga kommentarer: