onsdag 15 juni 2011

Matt tvättarväder

I morse drog M till stan redan vid 8:a tiden, hon skulle till Communicare, hälsa på i en pizzeria för ev jobbsök och handla lite basvaror. Temperaturen ute är tillbaka i normala grader, +15C som det brukar vara innan midsommar. Idag tvättar jag trasmattor för slutar blåsa gör det visst aldrig, det är tredje dagen med friska vindar, perfekt torkväder. Solen skiner och det är "broken clouds" här precis som över Stockholm stad. Idag ska jag plantera låg mysk-riddarsporre och konvaljer med brokiga blad från Kalix, de trivs garantera här.


Många kart även på små grenarna
Mitt stora plommonträd av storten Reine Claude d'Oullins är fullt av plommonkart och jag hoppas några 100 st ska trilla av annars blir det ingen storlek på frukten. Har fått tipset att skaka trädet en 4-5 ggr fram till mognaden i slutet av augusti men jag tror inte det hjälper så mycket. Min gamla fläderbuske har redan börjat blomma vilket är ovanligt tidigt och jag läste följande roliga fakta:
RCO - mumsiga


"Där Hylde inte kan gro, där kan ingen bo", sa man i Danmark och planterade en fläder nära stugan, men inte alltför nära, för blommande fläder gav också huvudvärk och gjorde att barn föddes vanskapta i huset. Härav kommer kanske föreställningen att fläderns skugga är skadlig. Fick man nässelutslag var kloka gubbars förklaring ofta att man sovit under en fläder och hade haft tur, för i värsta fall vaknade man aldrig igen ;0}

Inga kommentarer: