måndag 20 juni 2011

Kvävande, snärjande åkervinda

Vacker?
För X antal år sedan förbjöds bönderna att spruta sina åkrar mot åkervind som kan vara ett verkligt gissel i lantbruket. Den klättrar på nästan allt bonden sätter på sina åkrar, snärjer in och kväver slutgiltigt grödan totalt. Visst, klart att jag inte vill ha besprutade åkrar, bla. blåklinten försvann på många ställen men frågan är väl vad som kan användas i stället? Jag hatar nämligen åkervinda mer än kirskål och vill utrota den omgående!

Gillar höns åkervinda?



I dag har jag slitit,
dragit och ryckt åkervinda ur min ganska höga och långa häck. Ehehe, försöker absolut inte vara vittsig för det jobbet skulle jag lätt ge bort om jag fann någon som vill ha det. Det måste göras ett par gånger/sommar annars tar den lätt överhand och det ser väldigt fult ut också runt blommande kvistar. Granhäcken min son satte för ca 5 år sedan rår åkervindan inte på, någon enstaka försöker klättra där också men det funkar inte så länge.

Regntunga skyar
Gårdagen var verkligen tråkig, det kom ca 50 mm regn här igen och det regnade nästan i 12 timmar. En söndag på sommaren då de flesta vill koppla av och inte bara sitta inne. Svampen lär iallafall komma tidigt om vätan fortsätter. Idag har jag också satt en jordgubbsrad under vävtunneln då redan halva "gubbarna" är röda. Det är en tidigt gammal sort från en arbetskamrat, blir inte vrålstora men ganska många och smakar lite som smulgubbarna, jordgubbe/smultron :0P

Inga kommentarer: