onsdag 21 oktober 2015

Kyrogårdsvandring

Eftersom jag har stora skäl att inte åka iväg Allhelgona helgen. För att lägga blommor och tända gravljus så åkte jag igår för att se till de gravar jag sköter. 
Vädret hemma i stan var trist, duggregn men det fick duga ändå. Ju längre jag kom med tåget åt Norrköping, ju bättre väder. När jag ankom till Kolmården var solen på väg och jag fick en skön promenad.
På mina föräldrars grav fanns både mossa, ogräs och utblommade växter att klippa av. Rensade, krattade och planterade en ny ros. Den har jag haft på balkongen hela sommaren så den mår bra att vara ute. 
Lite besviken blev jag då vattenkannor och kranar redan var bortplockade inför vintern. Fick tag i lite vatten från några tomma grav vaser. Hoppas rosen hinner slå rot.
Bråviken låg som en spegel med mörka moln i kanten. 
Väl tillbaka i Norrköping och farfar Eriks grav blev jag litet förvånad. Där var snyggt och fint, lite ogräs i kanten bara.
Något var dock väldigt konstigt där. Den 15 juli började madonnaliljorna blomma vid graven, 8 st stänglar med massor av klockor.
Det borde ha funnits delar av stjälkarna kvar men inte en bit. 
Då undrar jag stilla, stjäl människor blommor som växer på kyrkogården? 
För de syntes väldigt bra över häckarna och är ju riktiga fina gravblommor, speciellt i en grav vas!

Inga kommentarer: