torsdag 1 oktober 2015

Att gå och filosofera

En blek sol tittar fram bakom molnen när jag ta min vanliga tur till Coop. Idag har jag ingen brådska, ska bara ha röd o grön mjölk, ett vitkålshuvud och havregryn. 
Det är ljummet i luften och en kö av bilar. Många har slutat jobbet nu och det är en större genomfartsled där jag går. Många fina trädgårdar med privata hus och hyreshus.  
 
Jag tycker inte om ordet stress, tycker det är det jobbigaste som finns. Behöver inte stressa, här går jag i min egen takt, tittar, andas och känner. 
Filosofera säger jag ibland, då låter jag tankarna sväva fritt. Jag ser torra löv som börjar lägga sig intill stenmurar. Jag ser balkongen, där den äldre farbrorn har en elgrill under en presenning på 3:e våningen. Så smart att grilla högst upp, han stör ju ingen. Bara den goda lukten kittlar våra näsborrar. 
Cykelbanorna är fulla av diverse fordon. Cyklar med lådor fram eller bak, småspringande stressade föräldrar med barnvagn, skateboards, cyklister med hjälm och massor av packning. Hem för att laga mat, hem för att äta, hem för att vara en familj. 
1:a Oktober ligger bra i munnen. Lite som på våren liksom fast tvärt om.  
När jag är hemma igen kommer min grabb med gamla mattor från farmor. Handvävda trasmattor mot nykokt äppelmos, a deal is a deal!
Nu står det en nygräddad chokladsockerkaka på bordet. Livet är skönt och snart är det fredag!

Inga kommentarer: