onsdag 12 februari 2014

Ljust till kl 17

Var sak har sin tid och idag är det tid att göra mandelkubbar. Visst hör de sommaren till i allra högsta grad. Men när jag hittar ett recept som innehåller både hjorthornssalt och bikarbonat blir jag nyfiken. 
Jadå, klart godkända med plus men mycket lukt i köket. Kubben är porösa och mjuka utan att falla sönder. 
När jag tar min vanliga promenad åker jag med granngumman i hissen. Hon måste köpa mjölk och fil som tagit slut hemma. Hon pratar välvårdat och jag undrar som alltid vad hon haft för sig i livet. 90 år blir hon till sommaren, pigg och kvick är hon både i kroppen och knoppen. Då måste det vara roligt att kunna hänga med.
Nu har jag läst lite i en gammal Elektro Helios kokbok från 1952. Då en elektrisk spis var en nyhet i många hem och en bruksanvisning alltid var bra ha. Många bortglömda recept som jag nickar igenkännande mot. Jag gillar verkligen använda böcker som nästa faller sönder.
Allt fler lampor tänds i stan, det är snart kväll. Många skyndar hemma för att se Tre Kronors första hockey match i OS.
Spännande! 

Inga kommentarer: