söndag 2 februari 2014

Idag för 40 år sedan

Jag blir lite full i skratt när jag ser "fröken Snorkas" vid balkongdörren igen. Nu har hon span på herr koltrast där ute som går retsamt nära och struttar.  
Det är en en kletig, klibbig töväders söndag. Flera +plusgrader och det är nästa så jag får lust att göra en stor snölykta ute. 
Idag för 40 år sedan hände något stort i mitt liv. 2/2 1974 är nämligen siffror som jag alltid minns. Jag åkte spårvagn då från frissan vid lunchtid och det var lördag. Några halvstora grabbar i vagnen skrek då 
- Titta, det växer blommor i tjejens hår!   
3 st konstgjorda prästkragar hade frissan satt fast i pannluggen och mitt hår var lagt i en modern axellång page. Inte en snö gnutta på gatorna men det skulle bli förfärligt halt senare den kvällen. 
Jag gift mej alltså för första gången just den lördags eftermiddagen men äktenskapet höll bara i 4½ år. Vi var 2 st trevliga människor som kom i dåligt sällskap av varandra. På tok för olika, oerfarna och på tok för unga. Resultat blev iallafall 3 st barn som vi är otroligt stolta över, både jag och barnens pappa. 
Igår plockade jag åter i flyttlådorna och tog in saker jag har efter barnen. Lika olika som de är i livet, lika olika är deras träskedar från slöjden.
Scouter var de alla och då var det viktigt att göra en bra å fin sked!
Jag har också deras trähyllor från skolan i mitt sovrum och de är också väldigt olika. Det är charmen tycker jag, att inte vara stöpta i samma form. Det här är saker jag vårdar ömt för de betyder så mycket för mej och det är väl naturligt. Välgjorda är det också då barnen tyckte mycket om att arbeta med sina händer. Nu efter disk ska jag olja in träskedarna igen! 

Inga kommentarer: