måndag 30 januari 2017

Näsdropp

Jaha, då var vinterns första förkylning här. Typiskt, hade ju klarat mej så länge. Huvudet fullt med bomull, väldigt lite hjärna känns det som. Jag nyser o nyser o nyser. Näsan rinner det ur, i maten, på mobilen, på tangentbordet, i boken bl. annat. Varm och kall hela tiden, hela dagen.
- Var fasen hittade du den där bacillen, muttrade K innan han åkte till jobbet.  Vänta du, tänkte jag, är den smittsam som tusan sitter du snart i samma båt 👿! Nu blir det ingefära, citron och honung ofta, toppen 💖
Eftersom det är vegetariska dagen på onsdag tänkte jag tipsa om ett recept vi tycker är gott, linsbiffar. Med både kött och linser, bra för kassan också, enkelt.
Linsbiffar 
100 gr nötfärs
1 dl kokta röda linser
1 st lök, riven
2 msk majsenamjöl
 1 tsk salt
1 krm vitpeppar
Koka linserna, häll av vattnet, låt svalna. Blanda nötfärs, linser, riven lök, majsena, salt o peppar i en skål. Gör 10 st biffar och förstek dem i  en stekpanna. Lägg dem i en form och låt dem bli färdiga i ugnen, 225 grader i ca 10 min. Räcker till 2 personer. Perfekt med potatis, sås/dipp och wokgrönsaker.  
Nu ska jag titta på fråga doktorn för min idol Dagny Carlsson 104 år, 105 år i maj är där i kväll. Vilken underbar kvinna och bloggerska hon är 😊!

Nu är det hopp om livet igen!

Inga kommentarer: