måndag 30 november 2015

Nu säger jag hejdå november

Anders har slaskat så kanske, kanske blir det en kall jul.   
Stormigt i södra Sverige igår kväll och i natt. Stormen Gorm ställde till en hel del förödelse och massor av strömavbrott. Hos oss blåste det bara snöblandat regn ett tag mot köksfönstret i norr. 
Blev tvungen att släcka stjärnan i sovrumsfönstret när jag skulle sova. Har vant mej så vid gatljuset genom öppna persienner. Bildar vackra mönster över sängen om natten, ett behagligt ljus.
- Mossa, mossa på er alla människobarn" 
Det var Nicke Lilltrolls hälsnings fras när jag var ett litet barn. Såg att avsnitten spelades in mellan 1957 och 1965 och det stämmer fint. Skådespelaren Ragnar Falck skrev manus och gjorde alla röster. 
Jag trodde på fullaste allvar att Nicke fanns och pappa kunde så många berättelser om troll. Tomtar också såklart men troll hörde hemma i skogen där vi bodde. 
På julafton sändes ofta 3 st avsnitt från trollberget så barnen hade något att se fram till. Julaftonen var ju så lång innan tomten kom.
Härom dagen fick jag se den här räven i trä och det var som att känna igen en kär gammal vän. 
Den fanns hos oss när vi var barn och jag älskade den. Om den var mammas eller vår vet jag inte. Vet hur den kändes i handen i minnet, älskade den röda färgen. Troligen lekte vi sönder den och idag vet jag att den är värdefull. 
Formgivare Gunnar Ander. Han har gjort många fler trädjur, saker i metall och glas. Kanske kan jag köpa en fin räv igen någon gång.

Inga kommentarer: