tisdag 17 november 2015

Mammografi

Här är det bara höst ännu.....
Idag har jag varit på mammografi undersökning på vårt stora sjukhus. 
Saken är den att jag slarvat med undersökningar genom åren. Jag började när jag var lite över 40 år och på den tiden kostade det pengar. 50 kr tror jag och det betalades till en automat. 
Att jag slarvat att gå beror på att vi bodde på landet och tiderna oftast låg väldigt fel. Då bokade jag av men bokade sällan en ny tid. 
Idag bokar man lätt om tiden på datorn och så kostar det ingenting. Nu när jag bor i stan och är äldre, tycker jag det är viktigt. 
På 20 år kanske jag varit på 5 - 6 undersökningar ungefär. Ändå vet jag att bröstcancer är den vanligaste cancerformen bland kvinnor. 
Då är det dåligt att inte kolla sig. För jag tycker undersökningen är hur enkel som helst och tar kort tid. 
Visst, 4 st barn har jag ammat men jag var också rökare i över 30 år. Bra och dåliga saker för brösten.
Vår biodlare-förening i vinterskrud
Den 17 november 1995 hade vi den stora snöstormen som lamslog Sverige. Det är 20 år sedan och nästan ofattbart. 
De flesta kommer nog ihåg vad de gjorde då. Min yngsta dotter minns lite också fast hon bara var 5 år. 
Hur hon sjönk ner i snödrivorna och inte hann in till toan när hon var kissnödig. Det var ju så roligt i all snön på landet och så roligt att vara insnöade.

Inga kommentarer: