måndag 15 juni 2015

Solig sommarmorgon

Jag vaknar vid sextiden, solig sommarmorgon i stan och bara 3½ dag kvar innan K går på semester.
På sängbordet doftar små kvistar av schersmin, juni för mej och sommarlov. 
Ute är det under 10 grader igen och ganska blåsigt. Tror det blir bättre framåt dagen, med värmen iallafall. 
Är lite besatt just nu av att odla, härligt att det finns trädgårds poddar att lyssna på också.
Måste titta in en sväng på bokhandeln och köpa - Stefans stora blå - innan midsommar. En bok jag saknar i min samling trädgårds litteratur.
Har just nu en jordgubbe som ser ut som ett stort smultron, intressant. Blir nog ett smakprov på den idag.
Tomaterna blommar för fullt, då är det bra när det blåser, lite grann.
Riktigt blå himmel och jordärtskockorna växer upp mot den som de brukar. 
Satte ett par i våras som blev över, så van vid att odla dem på landet. Kanske en annan sort också då knölarna är slätare och rundare än sorten "Anita"  Den sorten får också gula solrosliknande blommor på hösten, så vacker.
Upptäckte också att mina väldigt gamla porslinsblommor från Skåne blommar inne. 
- Står ni ut med doften, sa min son när jag skickade en bild. 
- Haha, sa jag, vi har inte ens märkt det fast 3 st blomklasar blommar för fullt. 
Såg några torra blomfnas på fönsterbrädan och hittade sedan blommorna i grönskan. Övertog dem från sonen för 2 år sedan då de inte tålde doften hemma. 
Tid att stänga ner och gå ut i solen. För vem vill inte vara där just nu?

Inga kommentarer: