lördag 6 oktober 2012

Vantar, mössor och halsdukar

Nu börjar klockan bli mycket igen, långt över midnatt. Jag får skylla mej själv men jag ska ju inte upp så tidigt lördag morgon. Jag blev nämligen riktigt förbannad när jag tittade in i mormors gamla skåp som jag har i hallen vid groventrén, vilken jäkla röra! Där förvarar vi ytterplagg typ, mössor, halsdukar, vantar, lurviga sadelskydd och lättare väskor. All sköns annan bråte har också plockats in där efterhand så skåpet är knökfullt. Saken var den att jag skulle ha fram något par av mina halvvantar som är sköna att använda när jag cyklar och det börjar bli kyligt. Vi är bara 2 personer i huset men det är lätt att tro vi är åtminstone det dubbla. Alltså jag städade ur och sorterade all bråte vilket tog lite tid. Det blev en full plastkasse till Myrorna och en halvkasse att ställa åt sidan. Sedan lite fintvätt också för en del saker behöver fräschas upp innan de tas i bruk igen.
Ganska solig fredag med typiskt hög höstluft och mycket blåst. K jobbar extra lördag då en inlinemaskin stått många timmar den här veckan pga reparation. Den extra pengen det ger är alltid välkommen för ibland som nu på hösten märks det tydligt att det bara finns en inkomst här hemma. Ofta fick jag ut mera i månaden i lön än K fast han varit anställd längre. Människan är anpassningsbar och rätar mun efter "matsäcken" men när dyra poster som kängor/stövlar och ytterplagg behövs för vintern då blir det svårare.
Jag skulle vilja jobba 4 timmar om dagen, gärna hjälpa någon gammal människa med lite bestyr. Typ tidningsläsning, lite bakning, diska och plocka rätt på grejer, komma ut någon timme i friska luften och bara vara sällskap. Men ingen anställer mej idag som är närmare 60+ när så många är arbetslösa. Jag jobbade i vården för nästan 40 år sedan men tog aldrig någon examen. Önskar ibland att jag vore lite modig och kaxig, att jag vågade gå in på t ex ett äldreboende och erbjuda mina tjänster. Jag vet ju vad jag kan men jobba gratis för att det vore kul fungerar ju inte heller. Haha, det är kanske tur att de inte anställer vem som helst idag, eller hur?

Inga kommentarer: