måndag 8 oktober 2012

Älgjakten börjar

Det har varit en hösthelg med två riktigt blåsiga dagar, ganska soligt men inget läge att elda någon höst brasa ännu. Istället har vi fått ganska bra fart på annat i trädgården och dagarna har försvunnit ovanligt fort. När jag tog en vända på söndags eftermiddag för att slänga lite gammal blomjord på lövkomposten såg jag flera stora märken i gräsmattan. Tänkte att vad har K dragit runt här för något och gick efter en stund och frågade honom vid garaget. Oförstående följde han med för att titta på vad jag pratade om.
- Du, här har gått en älg, kolla vilka klövspår!
Jomen visst, när jag började se mej nog omkring syntes det tydligt att en älg klivit runt i vår trädgård en vända. Kanske på natten eller morgonen och det verkar ha varit ett fullvuxet djur. Det är ju inte så mycket gammelskog kvar längre här men älgar gillar ju yngre barrplantor och små lövträd. Det är inte så vanligt att se några älgar heller men jag vet att de med lätthet kliver över hagstängsel och trädgårdsstaket. Sedan kom vi på att älgjakten börjar ju andra måndagen i oktober i södra Sverige. Hur länge den håller kommer jag inte ihåg men K får se upp nu när han tar hem ved från skogen.
Ganska stora klövar - tung älg
Blev lite nostalgisk och lyssnade på Gunnar Wiklunds varma baryton i "Nu tändas åter ljusen i min lilla stad" och "Minns du den sommar" 1960-talsmusik och väldigt mycket höstmusik för mej i mitt kära barndomsland.
När det blir sommar, ännu en gång,
då skall jag sjunga om dig i denna sång.
Då skall jag låtsas att skogen är sig lik.
Då skall jag segla förbi din tomma vik.
Det är den kärlek, som aldrig kan ta slut.

Inga kommentarer: