fredag 7 september 2012

Världens bästa soppa

Ni vet, det finns soppor och soppor. De flesta varma, mättande och mycket goda. Nu när hösten börjar krypa in på husknutarna smakar rykande varm soppa ändå godare, framför allt på kvällen. Igår gjorde jag den soppa jag tycker bäst om, en soppa jag aldrig tröttnar på, en soppa att längta efter ibland. Den är gjord på morötter, lök, hönsbuljong, apelsinsaft och sambal oelek. Här följer receptet från ICAs matkasse 2011, lite omgjort av mej.
Morots och apelsinsoppa
½ kg morötter
1 stor gul lök
1 vitlöks klyfta
1 msk raps olja 
1 liter vatten + 2 st hönsbuljong tärningar
1 apelsin - saften
1 tsk sambal oelek
Skala och skär morötterna i slantar och löken i mindre bitar, även vitlöken. Fräs grönsakerna i en gryta eller stor kastrull i ca 5 min med oljan. Häll på vattnet och smula ner buljong tärningana, koka upp och låt koka i ca 20 min. Mixa grönsakerna med en mixerstav och blanda i den pressade saften av apelsinen. Smaksätt med sambal olek, peppar och ev mer salt.

Utekatten Sesam har blivit huskatt på äldre dar' och det får han så gärna. Skönt att sova inne när det blåser halv storm ute = ^_^ =

1 kommentar:

LyckligaPraliner sa...

Den soppan tror jag är god. Känner för lite soppa jag också. Har lax i frysen som jag hade tänkt använda till soppa bl.a. Förstår Sesam. Varför vara ute i blåsten när man kan ligga inne och ha det bra! :)

Ann-Louise