tisdag 11 september 2012

En mörk kväll i september

Efter 2 dagar med en underbar värme från söder började det regna här strax efter kl 16. Det blev mörkt så jag blev tvungen att tända lampor nästan på en gång. Visste om att det var regn att vänta men det är ju inte alltid det stämmer. Nu har jag startat kaffebryggaren och om en stund ska jag lägga in lite gurkor och baka, kanske muffins eller en mjuk kaka för K jobbar kväll den här veckan.
Igår förmiddag satte K upp den fina fågelholken jag fick av min syster i somras. Det är ett säkert ställe dit fåglar alltid letar efter boplats varje vår. Min äldsta dotters holk som hennes farfar gjort ska rensas och kommer till baka på samma vägg fast lite längre ner. I den har vi haft fågelungar varje år i över 25 års tid och holken är fortfarande välbevarad.
Gurkan jag lägger in just nu gör jag efter Maria Österåkers härliga recept som du kan hitta här på "Lev mer på mindre" . Hennes gurksallad gjorde mej glatt överraskad då den inte innehåller något salt och smaken blir jättegod. Jag har lagt till tunna dillkronor och söt chili i mitt recept och det här blir 2:a satsen för i höst. Härligt!
Nu ser jag ändå en ende på persikoplockande, alla i växthuset är ner plockade, bara de som växer i toppen ute är kvar, de är fortfarande stenhårda men väldigt röda och granna. 

Inga kommentarer: