lördag 24 september 2011

Fönstertvätt och nystaplad ved

Härlig höstlördag utan ett moln för solen. Den lyser riktigt mycket över ägorna efter 14-tiden då det höga björkarna inte lövat av ännu. Varmt var det i solen men ingen tid att sitta still med ens en kopp kaffe. K och jag har tvättat och tätat fönster i den nyare delen av huset. Tätningslisterna var säkert från innan 2000 så det var välbehövligt. Såg när det var som kallas i vintras att det fanns en liten isbildning så fort det blev kondens i nerdelen på de bägge fönstren. I morgon ska vi täta de bägge ytterdörrarna och några små fönster. Bäst att passa på då vädret är så skönt.

K har kört in ved i vedboden och staplat ved från de nedkapade träden där infiltrationen nu ligger. Brukar ta hand om allt som funkar att elda i kakelugnen. Massor med ris till höstbrasan 2:a helgen i oktober då vi också lägger kompost. M jobbar hela helgen och idag åt vi middag alla 3 vid 17-tiden, alltid trevligt att göra det tillsammans ibland.
Hörde Winnerbäck hos Strömstedt ikväll där han framförd lite från en gammal Gyllene Tider låt från skivan Puls. En av de mera bortglömda men en av de riktigt fina som jag minns den. Gessle = Sommar i Sverige

"Honung och Guld"

Juni Juli var redan historia
Augusti var bara ett barn
Jag var inte äldre än att sommarens fingrar
kunde linda mej i samma garn
Honung var färgen på hennes hår
Guld var den hy som hon bar
Och medan andra drömde bilar och bågar och band
drömde jag bara en enda sak...
Honung och guld - Jag känner ännu
Honung och guld - En kyss som inte finns men känns en kort stund
Det är samma ojämna lag - Honung och guld

Inga kommentarer: