onsdag 23 februari 2011

Istidskallt och tunna tygskor

Denna kyla börjar sakta gå mej på nerverna,
i morse var det åter över -20C och fortfarande är det runt -15C nu vid lunchtid.
Solen värmer där den kommer åt men det är rå kallt och inte trevligt att vara ut någon längre stund.
I tidningen varnar läkare att allt för många ungdomar går i tygskor, typ Converse med bara en tunn gummisula. Fötterna kyls ner väldigt fort och det kan ge förfrysningar som på lång sikt kan bli besvärliga när man åldras.
Usch, tänker på vad kallt det kunde vara med skridskor förr som bara var av tunt läder. Var de ganska små fick inga tjocka sockor plats, snacka om kalla fötter efter någon timme, brrrrr


Idag har jag bakat äpplekaka med smör, socker, ägg och vetemjöl.
Äppleklyftor som rullas i socker och kanel och så riven mandelmassa över.
Tänk, när jag hämtar upp vinteräpplen känner jag mej så rik.
De använder jag till så mycket, i pastasåsen med kalkonkött, ofta i köttgrytan, som äpplekompott och äpplekaka. Även om affären just nu har Royal Gala för 9,90/kg är det så härligt att ha egna svenska äpplen som vuxit i trädgården i somras.
De här äpplena har också en egen historia då min mellandotter satte lite äppelkärnor i en kruka inne då hon var ungefär 10 år. Hon hade sparat ett 10tal från äpplen hon ätit på vårkanten, troligen bara utländska äpplen.
En kärna grodde och växte sej kraftig, klarade en vinter i rumstempatur och sattes sedan ut i sin kruka och klarade även nästa vinter utomhus.
Trädet är idag ca 20 år, det har flera stammar som en vildappel men ger äpplen som är stora och vackert röda på solsidan. När jag plockar dem i oktober är det stenhårda men de står sej i källaren långt in i maj. Skalet är strävt och fruktköttet ganska sött med grov struktur och liten syra.
Perfekta att använda i matlagningen men inte så goda att äta som bordsfrukt.
Vi kallar dem för EllaBella äpplen

Inga kommentarer: