lördag 5 februari 2011

5:e Februari - 1 år utan pappa

Pappa Åke
Det är konstigt hur saker och ting slumpar sej,
tidigt ikväll sändes ett minnesprogram om vår världsberömde tenor Jussi Börling.
Han var född den 5 februari 1911 och skulle ha fyllt 100 år idag om han fått leva. Han dog redan vid 49 år ålder 1960 under tragiska omständigheter efter flera hjärtattacker vid olika tillfällen.
Min pappa var mycket förtjust i Jussi Björling och ansåg att han hade en av det finaste rösterna i världen, inte den största men den vackraste!

Idag för ett år sedan somnade pappa lugnt in efter ett rikt och långt liv,
han hade bara några månader kvar till sin 97 årsdag. Han var klar och redig in i det sista, alltid nyfiken på livet, människorna och vad som hände runt omkring honom och i världen.
Kroppsligen sjönk han ihop efter åratal av slit och arbete, han hade ont i axlar, höfter, knän, fötter och händer. Han hörsel var inte den bästa men han såg fortfarande som en hök.
Under året som har gått har jag saknat pappa många, många gånger, han fanns iallafall under ca 56 år av mitt tidigare liv.
Jag saknar att vi kunde prata i telefon i timmar, hans torra, ibland roligt sjuka humor, hans omtanke och hans varma röst. Han lärde mej älska naturen och allt som går att plantera och skörda. Han tyckte om årstiderna, ibland pratade han om ett hus i varmare land men egentligen tyckte han om både vinter, vår, sommar och höst här i Sverige. Jag var och är stolt över att han var just min pappa, en mycket närvarande sådan och en underbar morfar. <3 <3 <3

Inga kommentarer: