torsdag 3 december 2015

Glädjande besked och ugnsbakad gröt

3:e december, +10 grader och dagens namn är Lydia. 
Haha, den enda Lydia jag någonsin mött var en gammal tant på långvården. Hon var mager som en sticka, ilsken och sur, med en hård liten knut i nacken. 
Henne glömmer jag aldrig men farbrorn som hade bott i USA halva livet, hade de vitaste löständer jag sett, honom minns jag inte namnet på. Kanske hette han...ähh.....Knut?
Med posten i dag kom följande brev
Det var ju skönt för riktigt säker är man ju aldrig. Genetisk bröstcancer finns vad jag vet inte i släkten iallafall.  
Igår kväll åt jag något jag tyckte var riktigt gott, ugnsbakad gröt.
För mej som inte gillar havregrynsgröt är den toppen, K tyckte den mer liknade en kaka med mjölk. Testa du också, omarbetat recept från tidningen Vego.
Bakad havregrynsgröt med banan och blåbär
2 st bananer 
2 dl blåbär - frysta eller färska 
5 dl havregryn 
1 tsk bakpulver   
3 krm kanel   
3 krm kardemumma   
3 krm vaniljsocker 
1 krm salt 
3½ dl mjölk 
toppa med      
½ dl hackade nötter eller mandel   
2 msk sirap
Skiva bananerna och blanda med blåbär och alla övrig ingredienser. Lägg i en smord ugnsfast form. Strö på toppingen och ringla över sirap. 
Baka i ugnen i 20 - 30 min på 200 grader till den har fin färg. 
Serveras med mjölk. Nyttigt och gott.

Inga kommentarer: