måndag 17 november 2014

Lite Urban Gardening

Det är duggregn i luften när jag går mot bibblan. Inte många som nöjesgår ute idag. Ifrån A till B fortast möjligt om det är absolut nödvändigt. 
Två kvarter bort från vår port stannar jag till, som jag ofta gör.
Där mellan plattskarvarna vid husväggen växer en smultronplanta som nu har blivit ganska stor. Vi såg den hösten 2013 med bär och den klarade vintern 2013/2014. Den blommade i våras och gav bär. Sen kom den heta sommaren 2014 och den krympte ihop. Om någon vattnade den lite vet jag inte men den klarade sommaren också. Nu blommar den i mitten av november och den gör mej så glad. Det är stadsodling, urban gardening, utan människohand. Smultronen, som blir ganska stora, äter bara djur och fåglar och det är säkert bäst. Om plantan kommer att klarar snöskyfflar, köld och blåst återstår nu att se.
På bibblan lånar jag en stor bok om motorcyklar till sjuklingen, äta efter årstid och typiskt svenskt, en handbok till svennelivet.
När jag kommer hem står en montör i vår port för att installerar en automatisk dörröppnare. Yes, mina klena handleder behöver det verkligen.

Inga kommentarer: