söndag 19 augusti 2012

Hörde att du blivit farfar nyligen

Jag lärde känna dej hösten 1977, en stooor grabb som sov i nallepyjamas i lumpen. Ingen vågade tracka dej för då böjde du bara på kroppen lite och tittade personen djupt i ögonen. Kroppsvolym och ett rakt sätt skrämmer mera än skryt och lögner.
Nåväl, barn skulle du aldrig skaffa dej, vadå för, onödiga komplikationer som gjorde livet svårare att leva. Att du hade 4 st syskon spelade ingen roll heller, fast de verkligen betydde allt i ditt liv. Det räckte med syskonbarn, både de som fanns och de som skulle komma.
En dag i slutet av sommaren 1980 satt du på en stol i min trädgård och skruvade oroligt på dej. Jag såg att du behövde prata men njöt samtidigt lite av att se hur du våndades. Djup suck och så sa du med uppgiven röst
- Så då åkte man dit iallafall
- ???
- Jag ska bli farsa nästa år, verkligen otur, bara en tjej bland många, självklart att jag tar mitt ansvar. Inte dina bekymmer, Tummetott ;0} 
Du led av att bli indragen i något du inte planerat men var stolt ändå över att just du skulle bli pappa. Som du också sa senare, chance of a lifetime, det bästa du gjort utan att veta om det. Din son växte upp med sin mamma men med en pappa som alltid fanns tillgänglig. Stolt som en tupp insåg du att livet givit dej en extra bonus att värna om och slösa kärlek på. Nu är du också farfar, grattis!
För några dagar sedan tog jag fram en sliten ask som står längst in i mitt linneskåp. I den ligger 3 st fullskrivna kollegieblock och några lösa sidor av olika slag. De är skrivna mellan åren 1979 -81 av mej, en då ganska nyskild kvinna under 30 med 3 st små barn. Redan på den tiden skrev jag när jag var bubblande lycklig eller förtvivlat olycklig. Ett bra sätt att förstå mej själv genom att se mina tankar på pränt. Idag rodnar jag nästan över ärligheten, den bittra verkligheten och den starka driften.
En dikt skriven till dej "farfar" i juli 1980 
För din skull kunde jag vandra genom livet utan trosor.
Lite syndigt, lite horaktigt, lite för att behaga dej.
Så därför gör jag det ibland men bara när du vill,
se men inte röra det är vad andra får göra.
Men vad får inte du, ikväll, inatt, just då,
utan någon inkasso efteråt.

Inga kommentarer: