onsdag 4 januari 2012

En början på det här året

Dagen har på en vecka blivit 11 min längre här i Linköpings trakten och dagen har varit 6 tim 42 min lång. Hugaligen, natten är alltså över 17 tim lång och det är 76 dagar kvar till vårdagjämningen. Ute är det kolsvart efter nyårsnattens frostiga vithet och på flera ställen finns stora vattenpölar i trädgården. Det har regnat ganska mkt de senaste dagarna och i kväll börjar det frysa på så is halka kommer som på beställning.
Haha, även den som går sakta kommer fram - gammalt djungelordspråk!

Har hållit på och släktforskat igen de senaste kvällarna då både tid och lust har funnits. Nu har jag tittat på en ny "gren" på mina syskonbarns sida och där finns många riktigt intressanta och annorlunda livsöden.
Exempelvis en sjökapten som var en originell personlighet med ett livligt lynne samt i allt en hedersman. Han hade 6 st döttrar och 1 st son och dog på julafton 1900. Jag hittade orden i en tidnings notis från Gefle tidning som finns bevarad. I den släkten finns också kusingifte, tvillingar, många fina ovanliga namn och nu är jag inne på mitten av 1700 talet. Titeln stod först i kyrkboken på den tiden och många präster hade verkligt dålig handskrift vilket inte underlättar precis. Män är lättast att hitta, kvinnor som var gifta och fick barn likaså men ogifta kvinnor och oäkta barn är betydligt svårare. Hoppas att någon gång kanske hitta en person och en plats som knyter samman olika släktgrenar med varandra på långt håll.

Inga kommentarer: