tisdag 10 januari 2012

Åter töväder

Ovanligt mörk morgon fast det ligger ett par cm snö ute på marken. Gårdagens krispiga friskhet är på väg mot nollstrecket, snart slaskväder igen. Många mindre barn vill ha snö nu, åka pulka o skidor är inte kul när gräset sticker upp genom snötäcket. Radion ha tjatat hela morgonen om en dagstemp på 0 till -2C och uppklarnade men här är det fortfarande igenmulet tyvärr.
Hörde också just skrämmande siffror att över 660st barn har vräkts i Sverige 2011 vilket inte låter varken vettigt eller rimligt. Tid att stifta nya lagar i vårt land snarast?
– Barn skall inte behöva vara med om den traumatiska upplevelsen att missta sitt hem. De skall inte heller behöva bo på tillfälliga boenden, hotell eller vandrarhem långt bort från sin trygghet, kompisar, förskola och skola, säger Eva Olofsson socialpolitisk talesperson för (V)

Jag har börjat ta bort lite julsaker för snart är det Knut och blir inte lätt irriterad över småsaker men dörrmattan jag köpte i december gör mej ilsken. Ok den kostade runt 100:- men är bara skit och efter 2:a maskintvätten - soft handtvätt - plockade jag ut den med gummibaksidan i över 10 delar. Mattan passar som dörrmatta inomhus - utan tvätt- fast den fastsydda instruktionslappen visar soft fintvätt, rubber backside.

Det har börjat klia i odlingsfingrarna fast det "bara" är januari och nu en dikt jag läste i mammas dagbok från nyåret 1960.

Odlaren strör i mörka mullen
fröets sådd för kommande skörd.
Däröver vandra höstens skurar
däröver bäddas vinterns snö.
Han gör som jag, begraver sitt hopp.
Han tror som jag, på sol och vår.

Erik Gustaf Geijer 1783 - 1847

Inga kommentarer: