torsdag 16 december 2010

Farmor Amandas Kryddiga Julkakor


Idag har det varit riktigt bakväder =
snöglopp av och till, nästan plusgradigt, riktigt blääää väder alltså.
Passade på att baka en gammal småkaka som vi numera
alltid har vid jul med mycket smör, kryddor och farinsocker.

Jag hittade receptet i en mattidning för ca 10 år sedan
och när jag bjöd pappa att smaka utropade han
- Det här är ju min mammas julkakor som jag tyckte så
mycket om som barn och de var alltid i form av ett eklöv.
Där fick jag också förklaringen varför jag tyckte mej känna
igen kakan, naturligtvis åt även jag den som barn hos min
farmor som dog när jag var 8 år.
Förunderligt att en kaka kan hitta "hem" till samma släkt igen.
Den liknar ingen annan kaka jag känner till och jag hoppas
också mina egna barn vill baka den till jul i framtiden.

Inga kommentarer: