lördag 24 mars 2018

Aprikosspäckad köttfärslimpa

Det är töväder, iallafall i stan. 😏  En liten stund sol, en liten stund snöflingor. Det är plusgrader nu fast minus om nätterna.
Jag har gjort köttfärslimpa, på allmän begäran, då det var länge sedan. En limpa jag hittade i tidningen Land för kanske 10 år sedan. Vi tycker jättemycket om den!
 
500 gr nötfärs, ½ dl ströbröd, 2 dl mjölk, 100 gr torkade aprikoser, 3 msk riven gul lök, 2 msk timjan, 1 ägg, 1½ tsk salt 2 krm svartpeppar.
Blanda ströbröd o mjölk. Låt svälla i 10 min. Lägg gärna aprikoserna i vatten över natten. Låt rinna av, grovhacka dem. Blanda alla ingredienser till en smidig smet, forma en limpa i en ugnsäker form. Grädda i 175 grader ca 50 min. 
Vi äter oftast hasselbackspotatis och blandad sallad till  💖
Jag hittade ett gammalt sommar kort i min låda som jag tycker så mycket om. Det är taget mittemellan mormor o farmors födelsedagar i början av augusti. Året är 1982 och jag är 3-barns mor och har ännu inte fyllt 30 år 😅
Skönt är det kanske att barn inte springer omkring och visar kort på sina föräldrar utan bara vi på våra barn, haha!

Inga kommentarer: