torsdag 14 januari 2016

Som i söndagsskolan

Jag fortsätter plocka bort julen och försöker hitta en bra låda för något jag köpte strax innan jul. 
Borde nog ge bort julsaker istället för att skaffa flera. Det gjorde jag också i november för ibland funkar vissa saker inte längre. Så det blev bara en liten Simon från Trip Trap och den här filuren.
Ögonblicket då jag såg honom i skyltfönstret flyttades jag bakåt i tiden till 1950talet. En negertomte från Afrika, för därifrån kom ju svarta människor lärde man sig då. 
En sådan tomte hade de i söndagsskolan, där fanns plats för både honom och Jesusbarnet till jul. Självklart hade de en tomte i Afrika också!   
Fantasierna flödade i mitt barnhuvud och han var naturligtvis så mörk och spännande. 
Var den tomten kom ifrån vet jag inte, USA kanske eller Europa?
Den här tomten har säckvävs-kläder, pappskärp och träskor. Händerna är av piprensare, skägg av bomull och mössa med fuskpäls. Den är troligen över 50 år och ser så snäll ut. 
Sov gott min vän till nästa jul igen!

Inga kommentarer: