söndag 16 augusti 2015

Kåldolmar och lite om Stevia

Idag har vi haft en riktigt rolig förmiddag. 
K har gjort kåldolmar för första gången och jag hjälpte honom såklart. Vi gillar ju många rätter med kål och det var kul att jobba tillsammans i köket. Allt går ofta fortare och vi skrattade en hel del.
Lite dåligt med färg blev det på kåldolmarna men det skyller vi på ugnen. Smaken var det inget fel på och såsen blev också jättegod av skyn. 
Sedan tog vi en lång-promenad till Åbacka Café och drack kaffe och åt våfflor. Första gången i år och fullt med folk i det vackra söndagsvädret. Lite blåsigt idag men där kom inte vinden åt bland päronträd och buskar. 
Ja nu såg jag också att det är nya tidtabeller för Östgötatrafiken från imorgon, den 17 augusti. Gymnasieskolorna drar ju igång på tisdag och det är full rulle på stan. 
Kyligare luft om nätter talar om att sommaren snart är slut. Ser ut att bli fint hela veckan lång, underbart!
Jag odlar ju Stevia på min balkong eller Sötflockel som den heter i Sverige. Den var väldigt sen men växer bra nu.
Jag har torkat 4 st blad och ska mortla dem till ett fint pulver snart. Nya blad ligger nu på tork och jag funderar lite på hur jag ska använda dem. 
Har läst på nätet att de kan torkas men också läggas i vätska för att dra ut sötman. När jag gör egen majonnäs sötar jag gärna med steviapulver då jag tycker om lite sötma där. 
Skulle vara roligt och veta om någon har lite erfarenhet om Stevia växten? 
Den är ju mycket bra istället för socker eftersom den inte ger några kalorier och inte triggar till mer söt-intag, 
Några förslag där jag kan använda Stevia?   

Inga kommentarer: