torsdag 3 juli 2014

I början av juli......

Idag vaknade jag vid strålande solsken och tänkte inte så konstigt efter en sådan klar kväll och natt. Men efter någon timme var det färdigt igen för regn, för vilken gång i ordningen vet jag faktiskt inte. Den tidiga semestern i Sverige går in på sin andra vecka och jag tycker synd om de som vill ha sol och värme. 
Juli är ju den andra sommarmånaden och väldigt mycket min månad. Därför slog jag till och köpte mej en egen present innan jag fyller. Något jag tycker himla mycket om.......och jag bar faktiskt hem den själv!

En STOR ampel full av jordgubbar, kart, blommor och långa rankor ända ner till golvet. Halva priset på den sista krukan och under 100 kr. Nu får jag kanske slåss med fåglarna om bären men det kan det vara värt! 
De flesta av växterna vill ju ha varmt och gärna lite sol nu på balkongen. Där växer plocksallad, märgärtor, klättrande bönor, morötter, squash och tomater.


Kryddörter och en del blommor.
Fikonträdet har några fikon och citronträdet ganska många knoppar som väntar på solens värmande strålar. T o m en hallonplanta av en ny sort hänger i en ampel med några kart på och blåbärsbuskarna är fulla av gröna bär. 
Det är roligt att odla men ännu bättre vore det om balkongen låg åt ett soligare håll. Knappt en månad kvar nu och vi har bott ett helt år i stan. Roligt, spännande och väldigt bekvämt! 
Välkommen juli, hoppas du bjuder på massor av sol!

Inga kommentarer: