måndag 7 mars 2016

God morgon vita vintervärld!

Vaknar av väckarklockan och jag flyger drake högt där uppe. Ja inte en pappersdrake utan en riktigt levande drake. Den har kattliknande ansikte och finns bara i filmerna värld. Blir lätt så då söndagens matineé hemma var just Draktränaren II 
Ont i halsen och tryck bakom öronen, typisk vår förskylning stundar. Har iallafall klarat mej alla vintermånaderna den här gången.
Blir så där extra glad när jag får se något intressant. Den stora sötpotatisen jag satte i en glasburk med vatten i december har äntligen börjat skjuta skott och rötter. Det tog tid men nu ska jag testa att odla den i en stor kruka. Den behöver flera rötter och blad först, sedan plantering. Jättespännande är det förstås.
En annan trevlig sak är att nu kan jag odla prickblad - Dieffenbachia av stambitar! 
Jag sparade den långa stammen från ett prickblad som dött och den kan ligga avsågat mycket länge. Torrt, i vanlig rumstemperatur och gror i kontakt med fukt o jord ganska snabbt. 
Trägen vinner i mycket till slut och vitt ute blev grönt igen på bara några få timmar! 

Inga kommentarer: