tisdag 2 februari 2016

Semlor

Älskar bilden av Elsa Beskow. Det är vinter och värme vid brinnande brasa. 
Idag har jag bakat fettisdags bullar för den här tisdagen och nästa.
Hetvägg sa vi alltid som barn för då åts de nästan alltid med varm mjölk i en djup tallrik. 
Som efterrätt och som kvällsmat efter en lång skidtur. Sedan somnade jag alltid av trötthet och full mage. Semlan var perfekt mat för en kall vinter mage. 
Det är där med kall mage på utsidan är troligen något ärftligt. För jag har det ibland, min pappa hade det ibland och min son har det också ibland. 
Det handlar inte om för korta tröjor eller blåst. Det är ett fenomen som bara finns ibland och som måste vara medicinskt. Då är man kall från utsidan på magen och in i kroppen, verkligen skumt. Ofta också ganska trött i hela kroppen. Får väl forska på det någon gång, kanske dålig blodcirkulation?
Jag tröttnar aldrig på semlor. Helst hembakta som aldrig blir så söta som köpta och alltid nästan bara i februari.

Inga kommentarer: