fredag 20 april 2012

8,17 kg, av vadå - vågar du gissa?

Äntligen fredag som reklamen brukar säga, är det för kyckling eller chips, kanske en världslig sak? Har parkerat mej fram för den stationära datorn då jag sitter bättre där och det ett vidrig väder ute som jag inte vill se just nu. Där rinner den ny sådda fritidshus-blandningen - gräsfrön - all världens väg och fåglarna som sjöng så vackert sitter gömda och fryser. Igår trodde jag att jag kunde hitta åtminstone 1 l nässlor att förvälla men det fanns för få. Har länge gått och suktat efter nässel-soppa till kvällen men istället blev det jordärtskockssoppa. Lika delar av jordärtskockor, morötter och potatis ger en soppa fri från gaser vilket jag föredrar. Inget vitt vin, charlottenlök eller grädde i min soppa behövs. En klyfta vitlök, persilja och lite crème fraiche på slutet efter stavmixningen ger en soppa som även mina inne katter tycker om.
Läste igår att svensken äter mest godis i hela världen, Finland på 2:a plats och Tyskland som 3:a. Vi sätter alltså i oss per person/år 8,17 kg, finnarna 6,94 kg och tyskarna 5,37 kg, ruggigt!
Här kommer en sångtext - lite makaber men kul från boken - Lark Rice To Candelford
There was a man in his garden walked
And cut his throat with a lump of chalk.
His wife, she knew not what she did,
She strangled herself with the saucepan lid.
There was a man and a fine young fellow
Who poisoned himself with an umbrella.
Even Joey in his cradle shot himself dead with a silver ladle.
When you hear this horrible tale
It makes your faces all turn pale,
Your eyes go green, you're overcome,
So tweedle, tweedle, tweedle twum.

Inga kommentarer: