onsdag 9 november 2011

Loftsäng, skurgolv och skator


Vårvioler på vintern

Nu var det länge sedan jag skrev, har varit på gång men något annat har hela tiden upptagit min tid.
Var inne på trädgårds bloggen och skrev sist men nästan alltid är det för tidigt eller för sent på dagen att skriva. För 10 min sedan tände jag en brasa i kakelugnen för i morse var det minus grader och det verkar bli så i kväll också.  Inget regn här på ca 14 dagar fast lite småruggigt de senaste dagarna.
Syrran och jag smyckade gravar i lördags och hittade vår farmor och farfars grav igen där vi inte varit på många år. Vi har 3 st ogifta fastrar som ligger i annan grav på den kyrkogården också och där tände vi också ett ljus. Väldigt mycket folk i rörelse som var på kyrkogårdarna tidigt, en fin och gammal tradition med lyktor och kransar i början av november.

Igår var yngsta dottern hemma på besök och hämtade lite fler grejer hon hade kvar hemma. Hon var jätteglad då hon fått tag i en begagnad loftsäng billigt och även fick den monterad i går. Idag ska hon köpa en 10 cm madrass på IKEA och hennes bror lånade henne glatt 500 spänn till den, shysst!
-"Vet hur det är å vá fattig ibland, vi gör en avbetalningsplan efter jul syrran,
det är lugnt"
På fredag ska K och jag en sväng till henne och titta hur det blev och M lovade att köpa även soppborste och soppskyffel när hon ändå shoppade.

Har börjat knäskura sovrumsgolvet i etapper då det verkligen behövs. Mycket småsmuts från hund och katter som aldrig har blivit utstädat ordentligt de senaste åren. Lätt våttorkning med mopp och dammsugning räcker inte, smutsen måste bort med såpa och borste. Skrattade gott åt innekatterna för de gillar också rena, torra golv - helt ok att sova på ibland - bättre än en filt!

Hade 6 st skator i trädgården igår, de försökte reta upp den stora hankatten som satt där och kollade.
De gick bakom hans rygg och nöp honom i svansen men då blev han förbannad och körde iväg dem vilket var mkt tufft gjort. Skatorna är nog ute efter talgbollar eller så är de bara sysslolösa, inget roligt med deras tjatter i trädgården tycker jag.

Inga kommentarer: