måndag 11 mars 2013

.....och en skål polkagrisar

Förmiddagen har övergått i lunch och morgonens kyla på över -15C är nu uppe i bara -4C. Solen skiner från en för ovanligheten blå himmel men den tar inte på snön ett dugg. Är så trött på att frysa och kura, att dra på mössa, halsduk och tjocka vantar så fort jag måste ut.

Det luktar gott i hela huset för jag gräddar råglimpa med potatis, rapsolja och mörk sirap. När jag diskar flaskan som är slut tänker jag på alla siraps flaskor jag diskat genom åren, till scoutträffar och utflykter.
Siraps flaskor var alltid lagom stora att ha med för kalla drycker men tyvärr inte genomskinliga som nu. Glasflaskor var tunga och riktigt otäcka när de gick sönder. Just den här siraps flaskan går till plastinsamlingen för jag har ingen som ska på utflykt och som är liten.


Hittade en strut karameller från Gränna längst in i skafferiet i morse. Det är lite vardagslycka men sedan småskrattar jag för polkagrisarna är troligen jättegamla. Troligen över 2 år men inget fel på smak, utseende eller hårdhet. Haha, börjar känna mej som en liten gumma långt borta vid landsvägen som bjuder elaka barn på uråldriga karameller för att se om de klarar livhanken eller ej.
HU, men det händer väl bara i sagornas värld, eller hur?

Inga kommentarer: